Zo raakt u aan gegevens van klanten en prospecten

Gepubliceerd op 11/07/2016 in Laat je inspireren

Een geslaagde marketingcampagne begint bij het verzamelen van zoveel mogelijk en zo relevant mogelijke klantengegevens. Maar hoe komt u daaraan? En wat zegt de wet hierover?

Zo raakt u aan gegevens van klanten en prospecten

Wat kan en wat niet?

Laten we even kijken wat de wet zegt over het verzamelen van persoonsgegevens. Ons land heeft hierover vrij strikte privacyregels. Zo moet u aangifte doen bij de Privacycommissie als u begint met het verzamelen van gegevens van klanten of prospecten. De klant of prospect moet ook weten dat zijn gegevens opgeslagen worden en voor welk doel. Hij moet ook in staat zijn om u te contacteren en om die gegevens in te zien en eventueel te verbeteren. Uiteraard moet hij ook de mogelijkheid krijgen om expliciet aan te geven dat zijn gegevens niet voor marketingdoeleinden gebruikt mogen worden. 

Privacy Policy

Al dit soort zaken worden meestal algemeen geregeld in een privacy policy, die u op veel websites zult tegenkomen. Het is geen slecht idee om er zelf ook een op te stellen. Dat geeft uw klanten vertrouwen. Meer informatie over hoe een en ander wettelijk in mekaar zit, vindt u op de website van de Privacycommissie: www.privacycommission.be/nl. Het is zeker nuttig om hier even uw licht op te steken. 

Te koop: databases

Goed, u weet nu wat mag en wat niet. Tijd om die gegevens in te zamelen. De meest eenvoudige manier om data in te slaan is door ze aan te kopen. Er zijn in ons land heel wat bedrijven actief die u daar met plezier mee zullen verder helpen. De kostprijs van zo’n database hangt niet enkel af van de hoeveelheid gegevens die u aankoopt, maar ook van hoe diep de gegevens gaan.

Wie enkel naam en adres wil, zal goedkoper af zijn dan wanneer u ook het beroep, de leeftijd of de inkomensklasse wenst te weten. Die gegevens zijn duur maar maken het uiteraard gemakkelijker om uw campagne heel nauwkeurig op een bepaalde doelgroep te richten. 

Contactmomenten

Er zijn ook heel wat manieren om gratis gegevens in te slaan. Elk contactmoment met uw klanten of prospects is daarvoor geschikt. De aantrekkingskracht van netwerkevents en beurzen bijvoorbeeld ligt al voor een groot stuk in het verzamelen van visitekaartjes van andere bezoekers. Natuurlijk ontmoet u ook klanten in uw winkel, vraag hen naar hun gegevens om hen op de hoogte te houden van promoties of interessante nieuwigheden. 

En een loyalty-programma of simpele klantenkaart helpt ook. Want u vraagt daarbij toch steeds een emailadres, niet?

Cruciaal: uw website

Vanzelfsprekend is ook uw website cruciaal in deze strategie. Het doel moet daarbij zijn dat geen enkele surfer uw site verlaat, zonder zijn of haar mailadres achter te laten. Bepaalde zaken downloaden bijvoorbeeld of gebruik maken van kortingen op uw site of het meedoen aan een wedstrijd of het lezen van een nieuwsbrief… het kan enkel nadat het mailadres werd ingegeven. Houd het daarbij ook kort: een e-mailadres en eventueel de naam en voornaam volstaan. Meer vragen schrikt de meeste surfers af. 

Database

De gegevens moet u natuurlijk ergens in een database stoppen. U kuist de gegevens best eerst even op en houdt ze up-to-date: adressen moeten eenvoudig op te slaan, te wijzigen en te zoeken zijn, de gegevens moeten makkelijk te exporteren zijn naar uw e-mailprogramma, … Dat vergt energie en tijd, maar het loont de moeite. Nadien zal zo’n propere adressenlijst u immers heel wat tijd besparen en meer verkoop opleveren! U weet dan ook wie u heeft aangeschreven en welke prospecten interesse tonen. Daardoor kan u uw kostbare tijd en energie gericht investeren in het versturen van offertes en aanbiedingen naar oprecht geïnteresseerde prospecten.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Andere artikels van Proximus Bizz team
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar