×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Voor u gelezen: “Social Media for Corporate Innovators & Entrepreneurs” – Stefan Lindegaard

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team01/03/2016

In deze snel veranderende wereld heeft geen enkel bedrijf nog het patent op kennis en innovatie, hoe reusachtig het R&D-departement ook mag zijn. Kennis en kunde zitten tegenwoordig overal, kunnen op heel veel verschillende manieren aangewend worden en bieden soms onvermoede mogelijkheden. Stefan Lindegaard onderzoekt hoe men sociale media kan inzetten om die kennis zo goed mogelijk te verzilveren.

Onder bedrijfsstrategen, economen en consultants wint het idee van “open innovatie” al jaren veld. Wat open innovatie precies is, valt nog best uit te leggen door het definiëren van gesloten innovatie. Dat is het oude model waarin elk bedrijf voor zich aan innovatie deed, waarin alle uitvindingen top secret zijn en waarin enkel een selecte club van werknemers aan onderzoek en ontwikkeling mag doen. Open innovatie is in alles het tegenovergestelde: de goede ideeën kunnen van overal komen, van eigen werknemers, van klanten, van externe leveranciers, maar ook van universiteiten over de hele wereld. Open innovatie werkt ook in twee richtingen. Nieuwe uitvindingen waar een bedrijf niet meteen iets mee kan doen, kunnen perfect aan andere ondernemingen ter beschikking gesteld worden. 

Uw netwerk uitbreiden

Volgens Stefan Lindegaard is het duidelijk dat LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube en andere sociale media een cruciale rol kunnen spelen in het faciliteren van open innovatie. Bedrijven zetten dit soort media nu haast enkel nog maar in voor marketing, maar daar hoeft het absoluut niet bij te blijven, argumenteert hij. Met sociale media kunt u immers uw netwerk gigantisch uitbreiden met mensen die u in uw onderzoek kunnen helpen en waarvan u misschien nog niet eens weet dat ze bestaan. Momenteel staat het inzetten van sociale media voor dit doel nog maar in de kinderschoenen, maar het potentieel is gigantisch, aldus de auteur. Kennis zit immers niet vervat in stoffige bedrijfsarchieven of in gigantische servers, het zit in het hoofd van mensen. En door mensen met elkaar in contact te brengen, kan die kennis zijn weg vinden. 

Virtuele communities

Lindegaard onderbouwt zijn theorie met sterke voorbeelden uit de praktijk en geeft in zijn boek een overzicht van de best practices om sociale media en innovatie te verzoenen. Hij toont aan hoe bedrijven en organisaties deze nieuwe manier van werken het best kunnen cultiveren en helpt hen bij het overwinnen van de uitdagingen die dit onvermijdelijk met zich meebrengt. Het opzetten van virtuele communities, de voordelen van gamification, de manier waarop innovatieleiders binnen een bedrijf hier moeten mee omgaan, het passeert allemaal de revue. Sociale media en innovatie zijn woorden die nog maar zelden in dezelfde zin gebruikt worden, maar volgens Lindegaard zal het echt geen jaren meer duren vooraleer dat verleden tijd is. 

Potentieel benutten

Wat uw sector of branche ook is, innoveren hoort bij ondernemen, zoals een glas wijn bij een goede maaltijd hoort. Dit boek is bedoeld voor ondernemers die het potentieel van innovatie zo goed mogelijk willen benutten en die op zoek zijn naar nieuwe manieren om innovatie in hun bedrijf te laten doorsijpelen. Het speelveld dat Lindegaard hier beschrijft, is nog erg jong en voor velen nog onbekend, maar het hefboomeffect is daardoor des te interessanter. Voor de prijs hoeft u het trouwens niet te laten: Lindegaard stelt het boek gratis ter beschikking op zijn website (www.15inno.com), de auteur vraagt enkel om het zo veel mogelijk te delen. 

BIO

Stefan Lindegaard is een Deense auteur, spreker en strategisch adviseur die zich focust op de zakelijke opportuniteiten van (open) innovatie. Hij treedt op als consultant voor bedrijven in alle hoeken van de wereld en heeft al verschillende boeken over het onderwerp geschreven, waaronder “7 Steps for Open Innovation”, “Making Open Innovation Work” en “The Open Innovation Revolution”. Heel wat van zijn werken en white papers (waaronder dus “Social Media for Corporate Innovators en Entreprenurs”) zijn gratis te downloaden op zijn site www.15inno.com

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons